Schrijven is gezond ... en leuk

DagboekenSchrijven is goed voor de geest en het lichaam, zo is herhaaldelijk aangetoond. Het helpt om je gedachten te ordenen en negatieve ervaringen een plekje te geven. Uit onderzoek blijkt zelfs dat mensen die regelmatig schrijven minder vaak naar de huisarts gaan, een lagere bloeddruk hebben, hogere cijfers op school halen en zich over het algemeen beter voelen. Maar schrijven is ook gewoon leuk. Genoeg redenen om de pen op te pakken!

Lekker van je afschrijven

“Lief dagboek, vandaag was een echte rotdag. Het begon met een lekke band en ik had ook weer eens hoofdpijn.” Als puber heb ik zo heel wat schriften volgeschreven. Het hielp me om de grote stroom aan verwarrende pubergedachten te ordenen. In mijn dagboek durfde ik eerlijk te zijn, toe te geven aan mijn diepste angsten en grootste verdriet. Maar ook als ik boos was, vond ik het heerlijk om dat van me af te schrijven. Met grote, kwade hanenpoten. Door het op te schrijven, kreeg ik rust in mijn hoofd.

Ontdekkingstocht

Schrijven is niet alleen heilzaam omdat je je emoties kunt uiten. Het bevordert ook je vermogen tot zelfreflectie. Je gaat over jezelf nadenken en leert jezelf beter kennen. Het is dan ook een ontdekkingstocht naar jezelf. Vooral als je compleet eerlijk bent en al je schaamtes, angsten, verdriet, teleurstellingen, taboes en boosheid aan het papier toevertrouwt. Trek je even niets aan van wat hoort. Wees nieuwsgierig naar jezelf, wees mild en onderzoekend.

Papier of computer?

Ik heb het wel steeds over ‘pen’ en ‘papier’, maar op de computer of tablet schrijven is natuurlijk ook prima. Als je maar doorschrijft en niet in de valkuil van ‘zelfcensuur’ valt. Op een computer is het verleidelijker om met teksten te schuiven, de spelling te controleren of teksten te verwijderen. Hoe je ook schrijft, vergeet even alle spelling- en grammaticaregels. Het gaat erom dat je doorschrijft. Blijf schrijven, ook al weet je even niet precies wat. Schrijf dan dat je geen inspiratie hebt, dat het je frustreert, dat je geen zin meer hebt. Houd het in het hier en nu, als je pen (of toetsenbord) maar in beweging is.

Aan de slag

  • Begin gewoon, zonder te veel na te denken. Schrijf wat er in je opkomt.
  • Schrijf door, door, door. Stoppen is denken en dat geeft ruimte aan die kritische stemmetjes.
  • Schrijf niet langer dan 15 à 20 minuten. Dit voorkomt dat je over het onderwerp gaat piekeren.
  • Stop op tijd, ruim voordat je gaat slapen.
  • Schrijf op een plek waar niemand je kan storen.
  • Houdt een onderwerp je bezig, schrijf er dan 2 weken lang elke dag een kwartier over.
  • Wees eerlijk tegen jezelf. Maak je niet druk over wat hoort of niet hoort.
  • Als je over heftige, emotionele dingen of herinneringen schrijft, kun je je vlak erna wat somber voelen, maar dat gaat weg. Op de lange termijn voel je juist beter!
  • Schrijf met oog voor detail en concreet: wat hoor, zie, ruik, proef, voel, denk je?
  • Gebruik woorden die oorzaak en gevolg aanduiden (dus, daarom, waardoor) en inzichtwoorden (realiseren, inzien).
  • Wissel eens van perspectief: niet in de eerste persoon (ik), maar in de tweede (jij) of derde persoon (hij/zij).

Cursus Schatgraven in je herinneringen

Wil je onder begeleiding schrijven over je leven? In mei geef ik de cursus Schatgraven in je herinneringen. Daarin leer je verschillende schrijftechnieken en schrijf je aan de hand van leuke en creatieve schrijfoefeningen over je leven. Lees meer over deze leuke en inspirerende cursus.

Er zijn nog plekken, dus geef je snel op!

[Foto: Giandomenico Ricci]

Leave a Reply